fredag 4 november 2016

Att fota i mörker.

Hejsan!

Gudars vad jag fryser.
På Dorispromenaden blev jag genomkall.

Gillar verkligen inte de där kalla vindarna
som gör att det känns svinkallt fast det bara är någon minus.

Nu är vi ju inne i en tid som nästan alltid är mörk,
inte lätt att hinna fota så mycket, för man vill ju inte använda blixt,
stort no no på det.



Så skillnaden på bilder när man fotar dagsljus
mot kvällsljus är stora.




Det gäller att ha en kamera där man kan höja ISO talet rätt mycket,
men också ett objektiv där man kan ha så lågt bländartal som möjligt,
typ f,1,4.
Jag har en Canon 60 d som jag kan få ISO 6500 och ett
fast Sigma objektiv 35mm art f 1,4

På nedersta bilden har jag ett ISO på 640 och f 2,8 och tid 1/30
Helt ok för min del, men visst skulle jag vilja ha en bättre kamera
någon gång i framtiden.
Funderar på en Canon 6d.
Det är en fullformatskamera som har fått mycket goda recensioner.


Gillar ni att fotografera?
Vad har ni för kamera?

Kram Helena

7 kommentarer:

anettan sa...

Jag gillar att fota men skulle vilja lära mig mer om mn kamera. Jag har en Samsung smartkamera. Kram Anette

Mamma C sa...

Kan inte något om detta, men visst är det skillnad på bilderna.
Kram Mamma C

Razzy sa...

Älskar att fota och har alltid en kamera med mig. Blandar mellan min Nikon D7100 och min lilla Sony Alfa 5000 som är både liten och smidig men ändå en systemkamera, skulle dock vilja ha Sony RX1 men den kostar lite förmycket för min plånbok.

Razzy sa...

Älskar att fota och har alltid en kamera med mig. Blandar mellan min Nikon D7100 och min lilla Sony Alfa 5000 som är både liten och smidig men ändå en systemkamera, skulle dock vilja ha Sony RX1 men den kostar lite förmycket för min plånbok.

Annes vita rum sa...

Ojj! Det där lät proffsigt Helena! Fast du är ju proffsig med kameran och har alltid fina bilder.. Visst är det tråkigt med mörkret och bilderna blir verkligen inte bra.

Jag har en Nikon D 5300 som jag inte vet ett dugg om,för att inte tala om objektivet:) Grabbarna mina säger att det är en bra kamera iaf,fast jag är en usel fotograf och känner mig helt obildbar :) vill helt enkelt inte lära mig,fast jag älskar att ta bilder och vill att dom ska vara perfekta! Lite tvetydigt det där va:)

Önskar vi bodde nära varandra då hade du fått vara min läromästare:)
Ha de gott..Kramiz

HOUSE of ADELA sa...

Snyggt i ditt vardagsrum!
Vill också ha en ny kamera så småningom, men först behöver jag en ny dator! Har ett ljusstarkt Canonobjektiv som är bra för lite mörkerskum och porträttfoto, så det är jag nöjd med:)

Ha en underbar lördag!
Kram
A

Anna sa...

Ja visst blir det skillnad som natt och dag på bilderna ;) men varför vill du inte fota med blixt ?
Har precis gått steg 2 i en fotoutbildning där vi la ganska mycket tid på just blixtfotografering och DET blir verkligen som natt och dag ! Men man ska absolut inte använda den inbyggda blixten i kameran , det blir alldeles för hår ljus utan en externa blixt som kan riktas åt sidan eller i taket. Har du inte provat så måste du absolut göra det , du kommer bli överlycklig över hur dagarna förlängs!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...