fredag 26 december 2014

En röd juldukning mitt i allt vitt

Hej på er alla!

Hoppas ni mår bra där ute!?

Här strålar solen och det är -8 grader kallt.
Tyvärr ingen snö, tror min önskan om snö gjort 
så det snart bara är vi i hela Sverige som inte har något vitt på backen.

Min juldukning i år var inte så planerad som hos vissa, så för att
få till det lite mysigare tog jag in grankvistar och lingonkvistar från skogen och mina vinteräpplen
från bron, sedan kom grannen med små porslinstomtar som fick sin plats på
julbordet.


 Julduken som jag skrev om igår, är min stora stolthet som jag vävde som 19 -åring. Ni kan tro det tog tid att få den klar
Min gamla döda mormors servis och glas får alltid komma fram och luftas till jul.
Men mina linneservetter var som bortblåsta när jag skulle ta fram dom, sån tur att jag hade pappersservetter med tomtar på.








 En liten ljusslinga och lite granar fick också plats.


 Den röda dukningen får också symbolisera 
utmaningen Anna gav i Oktober när hon 
körde rosabandet dukning och även utmanade dom som 
ville att i December duka rött för Blodcancern.
Anledningen till det, är att Anna själv haft blodcancer och vill 
tacka för alla pengar som kommer forskningen till gagn, för annars hade hon troligtvis 
inte levt idag.

Jag vill också på detta vis, även om det inte var så planerad dukning
visa mitt stöd genom att sätta in en slant till
för att stödja forskningen.
Dom har Pg nummer 900421


Vad ska ni hitta på idag?

Rea shopping, Bio eller något annat trevligt?

 Ha en underbar Annandagjul.

Här tar vi det lugnt.

Kram Helena



 

9 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Vilken fin dukning och wow, vilken duk! Tänk att du gjort den själv. Jättefin. Kram.

Sallys hus sa...

Men woooow och heeeej!
Vilken fin duk och vad duktigt att väva en själv.
Din dukning är jätte fin och vilken jättemysig jul ni haft!
Lilla M är ju för go <3
Å vilken vackert inlägg du gjorde i går. Verkligen fint att uppmärksamma det hemska som hände då.
Stor kram och en riktigt god fortsättning!
Katarina

Ulrica sa...

En riktig traditionell och klassisk dukning, som tagen ur en Carl Larsson-målning. Fantastiskt fint!!!
Så kul att få använda en egenhändigt skapad duk till högtidliga tillfällen.

Vi har inga planer alls här idag, jag har svårt att se att jag orkar sitta hemma en hel dag men samtidigt njuter jag just nu av soffan, pyjamasen och datorn i knät :). Mannen ligger och snarkar lätt har bredvid när han kom halvvägs in i sin film han satte på teven :).

KRAM

Ia sa...

Jättefin dukning, jag gillar rött till julen! Det känns så hemtrevligt och varmt. God fortsättning till er!

Villa Ryttarängen sa...

Jag gillar din dukning och din hemvävda duk, tänk vad roligt att ha. Kraaaam Pia

House and Garden by Bia sa...

Jag tycker jag känner igen dukningen lite, hihi...men var inte så röd men grankvistar hade jag med...visar den idag och snön som kom lagom till julafton ;)...ha en fin fortsatt helg!
Kram bia

♥Linda♥ sa...

Så fin dukning! Med hemvävt och allt ;) Mitt pynt blir också mer rött än jag tänkt mig från början när julaftonen väl närmar sig. I år pyntade jag med röda rosor. Ha det fortsatt fint!

Kram!

Maria - Wikers Liv sa...

Superfin dukning! Och så fint för den goda saken också!
Ingen rea-shopping här inte! Jo förresten! Dottern köpte ett par boots till mig, som jag kollat på, när hon var in på rean, ju ;) Ett fynd. Annars skrotar jag mest runt här hemma och njuter av ledighet :)
Kram och god fortsättning!
/Maria

jannice lindell sa...

Vad fin bordsdukning. kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...