torsdag 12 januari 2017

Traditionsenliga.

Hej hej!

Sista dagen denna första vecka
på nya jobbet, sedan väntar en förtjänt
fyra dagars ledighet.








När jag blir ledig skall det sista av julen
ner i kartongerna.

Nu är tiden inne för rosa rosor.

Brukar tänka på det att när julen är på väg, då är det hyacinter
och amaryllisarnas tid. Under julen är det tulpaner
och efter julen kommer de rosa rosorna.
Alltid lika traditionsenligt.
Vilka blommor står på tur efter rosor?
Pärlhyacinter mm.

Det är väl så vi nordbor är, faller in i vad
varje årstidstid har att erbjuda.

Har ni några traditionsenliga blommor
som ni alltid har hemma i Januari?


Kram Helena



6 kommentarer:

No34 sa...

God morgon! Hos mig är det också sista arbetsdagen och sen ledigt 3 dagar. Jag kör ju lediga fredagar den här terminen.. :)
Jag kör mest rosor året om, med tulpaner och lite liljor där emellan!
Lyxar till det med fler vaser, varje vecka med långa ståtliga fairtraderosor från Lidl. Klart bästa!!
Lycka till med valet av soffa mm till vardagsrummet. Tänk att sammetssoffa har kommit tillbaka.. :)
Torsdagskram från Kate

Maria - Wikers Liv sa...

Samma här sista arbetsdagen. Sedan blir det tre dagar ledigt. "Som vanligt" numera ;)
Jag har nog aldrig köpt tulpaner under julen, faktiskt. Då är det frossa i hyacinter här ;) Tänkte köpa de första tulpanerna nu till helgen. Annars har jag nog ingen speciell blomma för speciell årstid. Ja, julen är ju hyacinter och påsk är pärlhyacinter. Året om blir det rosor, men helst liljor :)
Kram och ha en skön ledighet!
/Maria

Unknown sa...

För mig är det en bukett med tulpaner som kommer in när julen dansas ut. Vi har aldrig tulpaner på jul utan bara hyacinter. Så till helgen blir det att städa bort allt vad jul heter och köpa tulpaner.
Kram
Maria

Mamma C sa...

Här är det en arbetsdag kvar innan helgledigt. Tulpaner är det som gäller på borden hemma hos mig nu.
Kram mamma c

Channal sa...

Nu i helgen ska vi dansa ut julen. Januari för mig är tulpaner i massor. Krispiga vackra tulpaner. Pärlhyacinter är söta också. Blir nog två till köksfönstret. Sen älskar jag primulan i alla färger. Brukar köpa en gul, en lila, en skär och en vit till min stora vida Waldemarsuddekruka.

Välkommen vår! KRAM Anna

Sallys hus sa...

Hej smulis...
Nu tycker jag att det är tulpanernas och pärlhyacinternas tid...;)
Skönt med ledigt!
Hoppas det känns bra på nya jobbet!
Kraaaam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...