söndag 22 januari 2017

Lyxig husmanskost

Hej hej!

I fredags bjöd jag nära och kära
på lite lyxig husmanskost.

Det blev Wallenbergare.

Har aldrig gjort det själv och 
eftersom jag tyckte det var så 
gott när jag fick det hos väninnan en gång.
 Så var jag tvungen  att äta det på restaurang och nu ville jag gärna
testa om det blev lika gott hemma hos oss.

Köpte kalvfärs för längesedan, men det fallerade
på att jag inte fick tag på epiche kryddan /fyra kryddor),
så tillslut beställde jag den på nätet.

Min väninna som bjudit mig,  
fick visa exakt hur man gjorde.

 Så här gjorde jag:
Hade ca 900 g kalvfärs.
som jag mixade i mixer när den fortfarande var iskall.
Hade i ett par tsk epichekrydda och lite salt.
Knäckte i 4 äggulor och hällde i ett par dl iskall vispgrädde
och mixade den till en slät smet.

Gjorde stora biffar som vändes i ströbröd och sedan stekte jag
dem på medelvärme tills de var 58 grader.
Gjorde brynt smör till.
Smälte smör i en kastrull och det fick brynas till det var 155 grader.

Serverade med lyxigt potatismos, med smör grädde och äggula i.
Tillbehör: Rårörda lingon och gröna ärtor.




Till efterrätt blev det Nutella Semifreddon som jag och Milian bakat på
dagen.
Nu har jag lagat kalkon och även Wallenbergare, som jag aldrig 
varken lagat eller ätit förut.
Det är så kul att testa nya maträtter

Har lite mer saker jag gärna vill testa:
Wienerschnitzel, Biff Rydberg mm





Tycker ni det är kul att testa nya rätter?
Har ni rätter ni gärna skulle vilja testa att göra någon gång?

Kram Kram Helena

8 kommentarer:

Maria - Wikers Liv sa...

Åh, så gott det ser ut!
Jag gillar att testa nya rätter och nu när vi gått in för att äta mycket vegetariskt, så blir det massor av nya recept! Kul!
Kram/Maria

No34 sa...

Nya rätter är alltid kul att både smaka och laga, dock hamnar man lätt i ekorrhjulet till vardags...
Den lilla prinsessan bara lyser buset i ögonen på... :) och jag skrattar gott åt flagorna i badvattnet...;) ;), men förstår att det var mindre trevligt!
Ha det gott, kram Kate

Hemma på Sjuan sa...

Så gott det ser ut. Jodå jag gillar att testa nya rätter bara jag har tiden, men mest är det mannen min som lagar mat här hemma. Alla tre sönerna är också duktiga kockar men de har jag ju inte kvar här hemma så nu blir det mer matlagning för min del. Kram Suss

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilken god middag du lagat, jag blir hur hungrig som helst. Skulle gärna prova att laga både wallenbergare och kalkon. Jag är ju i och för sig inte så road av att laga mat, men det kan ändå vara kul att testa något nytt.
Ha det gott
Kram Maria

anettan sa...

Men så gott. Jag gillar att experimentera men husmanskost är gottis. Kram Anette

Mamma C sa...

Alltid kul att prova något nytt. Såg väldigt gott ut.
Kram Mamma C

Annika sa...

Så gott! Jag har aldrig vågat mig på att göra Wallenbergare heller. Men nu kanske jag vågar det. Åt det på en restaurang på Gamla stan en gång och det var såå gott. Ha en fin måndag. Kram Annika

jannice lindell sa...

Men åååå, vad smarrigt!! Ser super gott ut.. Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...