lördag 16 februari 2013

Att bjuda på Moules frites med aioli.



Tänkte att jag måste ju bara visa er
bilder från igår kväll!




Det blev så gott och så annorlunda,
mot hur jag ätit musslor förut!

Hade aldrig hört om den här rätten,
 som ändå är vanlig i både Frankrike och Belgien.





Serveras tillsammans med pommes och aioli!


Gjorde egen aioli, som man hade kunnat slicka i sig, så god var den!




Här kommer receptet som annars finns på www.recept.nu

2 kg blåmusslor
2 schalottenlökar
1 knippe timjan
1flaska blå chimay öl
2 msk smör

Pommes frites
eller
egen potatis i halvmånar som friteras.

Aioli
3 äggulor
1 msk senap
2 vitlöksklyftor
1 msk vitvinsvinäger
1dl olivolja
3 msk majsolja
salt, peppar och ev persilja!

Aiolin görs i matberedare eller med stavmixer.
kör vitlök med äggulor,senap och vitvinsvinäger.
Strila ner oljorna medan mixern kör!
Krydda


Musslorna
Knacka musslorna för att se att alla stängs.
De som inte gör det och trasiga musslor slängs.
Fräs lök i smör och lägg sedan musslor, timjan och öl i en stor kastrull eller panna.
Koka under lock tills alla öppnat sig.
de som inte öppnar sig slängs.
Servera allt direkt!

Jaa vad tror ni?
Vi gillade det här jättemycket!

Ha en bra lördag!

Kram Helena
























34 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Åh vilket supergott recept!! Skulle gärna vilja prova, ska visa det för sambon. Oftast han som gör mat på helgerna:).
Bilderna av er jättemysiga miljö gör att jag blir så hungrig:)).
Ha det gott.
Kram kram

Bara Sara sa...

Ser ju fantastiskt gott ut!! Jag gillar musslor men kan inte minnas att vi ätit det hemma, mer ute på restaurang.. Ha en fin lördag! Kram Sara

Åse sa...

Åh Moules frites det allra bästa, så gott så gott nu vattnas det riktigt i munnen. Och dina bilder gör att man bara vill ha nu på stubinen . Kram

a piece of happiness sa...

Läser receptet högt för familjen som suckar högt, Åååååååå!
Men ska man koka dem två gånger?

Lisa sa...

Snålvattnet rinner, guuud så gott.
Tack för tipset
Ha en härlig lördag
Kram Lisa

Anna sa...

Verkar jättegott!
Vi brukar koka musslorna i vitt vin med lök och persilja men öl kanske kan funka. Pommes till var däremot en total nyhet, annorlunda!
Ha en skön lördag.

Kramar Anna

Casa of Mia sa...

Åh så fantastiskt gott och så fina bilder, kram

Postadress Torslanda sa...

Mums, har ätit på Rivieran fast inte lagat hemma. Tack för recept!

Lena - gott för själen sa...

Vad gott och lyxigt det ser ut!

Ha en fin kväll.

Kram Lena

Home2tiny sa...

Låter helt ljuvligt gott o vilka fina bilder. Kramisar Tina

House and Garden by Bia sa...

Vilket härlig kombination...skulle kanske prövas nån gång ;))
Här har vi toppen väder idag...har varit ute på promenad runt en sjö som vi har här i staden...och tog en massa kort förstås, hihi...som jag naturligtvis laggt ut på bloggen, hihi...det känns att våren är på G;))
Ha en fin lördag!!
Kram

House number 11 sa...

Det ser sååå gott ut!
Kram Jenny

Nordhem sa...

Fantastiskt gott ser det ut, lyxig känsla! Detta skall jag o sonen äta nästa gång dottern o pappan är på sena jobb-veckan..de skulle garanterat ramla ihop om man vågade sätta fram musslor... ;)
Kram!

Annes vita rum sa...

Härliga bilder! önskar dig en fin kväll vännen..kramizar

Mindecor sa...

Underbart gott! Jag gör mina musslor med vitlök och vitt vin har aldrig provat med öl. Får bli nästa gång.

Anonym sa...

Vilka härliga bilder! Man blir ju riktigt hungrig och sugen på musslor! Egen aioli är det bästa, ska testa din nån dag.
Kram

Channal sa...

Jättegott!! Läckra bilder!!

I Antibes är detta deras paradrätt!

KRAM Anna

Concept_By_Sarah sa...

Det receptet måste jag prova, mums!! Kram Sarah

svart vitt och rött sa...

Hm, musslor? Kanske får prova det snart... fegis som jag är :-) Ha en go kväll!

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

ÄLSKAR verkligen det där ....


Kram
Pernilla

mitt liv som jag sa...

Härliga bilder! Det ser så gott ut, måste testa det. Och jag gillar verkligen ditt halsband!

Ha en skön kväll! Kram Jennifer

Life´s Silverlining and I sa...

Det måste jag absolut testa, musslor är nästan de enda skldjuren jag tål nämligen och detta lät såååå gott! Kram Nilla

anettan sa...

Jag gillar inte musslor men det ser faktiskt gott ut. Kram Anette

Mamma med ambitioner sa...

Vilka bilder. Så fina.
Receptet är nedskrivet, detta måste testas. Det ser bara så gott ut men öl......
I kväll sitter jag i nattlinne och myser helt alena. Inte illa alls.
Kram Kristina

TITTILINA sa...

Alltså skaldjur är ju inte riktigt min grej. Men din blus ser ut att vara det. Var hittar man en sådan?

Kram

Titta in hos Thess sa...

Det ser verkligen jätte läckert ut :)))
Framför allt bubblat ;)))
Hoppas att du har haft en härligt ledig lördag.

Kram Thess

Kalkstenssommar sa...

Hittade hit från "fyra årstider". Så fin blogg du har!

Receptet ser underbart ut, får nog bli söndagsmiddag hos oss.

Kram
L

Browneyedgirl sa...

Har aldrig testat musslor men detta ser onekligen spännande och gott ut =) Tack snälla för du delar med dig!
Ha nu en mysig söndag! Kram

dianasdrömmar sa...

Men gud vad gott det låter kram Diana

Anonym sa...

Fy fabian vad gott det ser ut. Du har verkligen lyckats fånga middagen i bild. Helt underbart.
Ha en skön söndag
Kram
AC

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Tack snälla du, tror att jag gjorde det..kollar en gång till!

Tack för omtanken
Kram Susanne

Livsnjutaren sa...

Åh så gott! Bland det bästa vi vet. Härhemma lagar vi mer än gärna Moules Frites och drömmer om brasserierna i Paris och Bryssel. Men vi använder vitt vin istället för öl. Och gärna lite finhackad chili. Några rejäla tag med pepparkvarnen precis innan man ska njuta härligheten. Nam nam! Förstår du är såld på denna fantastiska rätt. Ha en strålande söndag. Kram

Stjärnor & Champagne sa...

Spännande vad du har fattat för beslut vännen:) Ser mumsigt ut det där, älskar ju skaldjur av alla slag. Men snart ses vi i Kolmården och tänk det kanske blir i maj också uuiieeeeee:))) Kramkram

Queen of Kammebornia sa...

Oj så mycket gott! Och Chimay som är ett av mina favoritöl! Hoppas du mår bättre nu! Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...