söndag 10 februari 2013

Redigering i RAW


Så var det Söndag igen!

Helgen går alltid så fort!
Som tur är, så är jag ledig 
i morgon också.

Behöver ta tag i min digitala bildhanteringskurs,
som jag liksom bara skjuter framför mig hela tiden!

Har suttit och pillat lite i RAW nu på morgonen,
men jag behöver kolla på lektionerna igen,
jag har ju en förmåga att glömma bort!

 Här håller jag på med olika reglage,
vet inte riktigt vad jag gör, jag testar fram och tillbaka!

 Provade att göra den vita Hortensian lite mer rosa!


Kladdkakan vi bakade och åt igår, fick sig en omgång i  PS.
Den blev både ljusare och fick mer kontrast och skärpa!

Photoshop är ett enormt program med oanade möjligheter, 
som jag endast kan en promille av!
Tycker att det räcker gott med gratisprogrammen
 man kan ladda ner på datorn, för att få fina bilder!
 
Men jag kanske säger annorlunda när jag kan mer!
 
Nu är det redan dags för lunch
och
eftermiddagen bjuder på träningar både till höger och vänster!
 
Jag måste också säga att jag gillade Louise´s låt igår, 
kanske inte som schlagerlåt,
 men som en bra låt!

Vad tyckte ni?

Ha en bra dag!
Kram helena
 
 
 

33 kommentarer:

mig&mitthem sa...

Kul att lära sig mer om redigering & foto! Man måste ha tålamod förstår jag & det är en bristvara hos mig. Hoppas att Mr. Migrän har lämnat dig idag, han kan vara så jäkla envis......krams m

Villa Ryttarängen sa...

Härliga bilder, och jag gillade också Hoffsten. Dina badlakan kommer jag har haft lite fullt upp. Kraaaam Pia

Anna sa...

Vilka fina foton du tagit.
Kladdkakan ser jättegod ut!
Fast jag är väldigt svag för chokladkladdkakor ;)
Skönt att vara ledig en måndag så att man kan mjukstarta veckan.
Ha en skön söndag.

Kramar Anna

Lena - gott för själen sa...

Fina bilder! Jag gillade också Louice's låt, men gillade Erik och Tones bäst.

Kram Lena

Anonym sa...

Jag önskar jag kunde det lilla du kan i Photoshop..men jag har ännu inte tålamodet att lära mig.
Fina bilder, gillar speciellt den på kladdkakan..men så är jag ju också matglad ;)
Ha en fin söndag!
Kramar

Channal sa...

Fina bilder! Att redigera bilder är det roligaste jag vet! Kan sitta i timmar med det!
Louice var favorit här också! Kvalité!!

KRAMAR Anna

svart vitt och rött sa...

Bildredigeringsprogram är riktigt kul!! Men svårt! Jag håller med... det finns oanade möjligheter! Man ska ha tiden att sitta och pilla med det bara :-) Hoffstens låt gillar jag men nog ingen vinnare i det stora hela... Ha en go söndag!

Bara Sara sa...

Alltid kul att lära sig mer, jag kan nog en halv bråkdel a allt som finns att lära sig! Tyckte också Louise låt var bra! Kram Sara

Unknown sa...

RAW bilder blir mye bedre, ingen tvil om det:)
Flotte bilder du viser ♥

Jeg har ikke tålmodighet til og lære meg slikt jeg, men skulle gjerne gått et Photoshop-kurs:)

Ha en fin dag !!

House and Garden by Bia sa...

Hihi...titta in i min blogg så får du se vad jag tyckte, fniss...
Jag gillade också hennes låt...jag har alltid tyckt bra om henne, tråkigt bara att hon har MS...
Idag blir det en slappardag här...trist väder har vi också;(
Ha de gott vännen!
Kram

Helens Universum sa...

Ja, det var iallafall en låt som var lätt att sjunga med i.Man tycker ju så synd om henne bara, att hon verkar må så dåligt! Kul på så vis också att hon vann!
Ha en härlig fortsatt söndag!
Kram Helen

hemma hos lilla mej sa...

Alltid skoj att lära sej något nytt.Ja Louises låt var bra .Ha en skön söndag.kramar Rita ♥

@my casa sa...

Åh vad duktig du är som pysslar runt med RAW, har ingen aning om hur det funkar men det låter spännande.

Gillar inte schlagerfestivalen alls, har inte tittat på det sen jag var liten, tycker det är så trist...så hennes låt
har jag inte hört ännu, men den dyker väl snart upp i radion!
Fin söndag Kram Åsa

anettan sa...

Jag skulle också vilja lära mig mer men just nu känns det som min "hårddisk" är full och kan inte ta in mer info..... Kram Anette

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

åh vill men tar mig liksom inte för att sätta mig och lära mig mer om redigering ..men hoppas lusten infaller sig snart , för utan den går det inte..:)

Kram
pernilla

Home2tiny sa...

Har börjat prova mig fram i photoscape men jag vet inte vad jag ska säga. Tålamod är nog vad som krävs o det är en bristvara hos mig. Har du provat dig fram själv eller gått på kurs? Duktig är du o jättefina bilder. Kramisar Tina

Malin - Stjärnflocka sa...

Så vackra bilder!!!
Kram Malin

Room of karma sa...

Här har du en diggare av Hoffsten också!! Jag tycket att hennes låt var riktigt bra. Gillade texten så himla mycket! Håller kanske med om att det kanske inte är en schlagerlåt men jag gillar henne som person så himla mycket och vill att hon skall gå långt, Vilken kvinna vilka härliga energier den kvinna förmedlar!!!

Härliga bilder du bjuder på idag! Gillar kakan ser gott ut:)

kram ♥CC♥

Titta in hos Thess sa...

Jätte fina bilder vännen.
Och PS måste ju vara rena djungeln :)))
Hoffstens låt var absolut bra men jag blev förvånad att inte "Husfruarnas"låt blev bättre placerad ??
Hoppas att din Söndag varit riktigt mysig.

Kram Thess

No34 sa...

Fina bilder. Själv provar jag mig fram med att knäppa "manuellt"..
Tyckte nog nr 1 & 2 på melodifestivalen!
Ha det gott och en skön söndagskväll, kram Kate

Johanna / Fru form o fix sa...

Ja, det finns ju oändliga möjligheter i photoshop, men det tar tid att lära sig.

Maria - Wikers Liv sa...

Kul att leka med bilderna! Måste kolla efter mer, om det finns några gratisprogram till mac ;)
RAW, är det också red.program?
Kram /Maria

House number 11 sa...

Underbara bilder! Jag skjuter också bildhanteringskursen framför mig!:-(
Trevlig kväll!
Kram Jenny

Lilla Majken sa...

Gårdagens omgång var helt klart bättre än den förra. Jag blev förvånad att Adams låt inte gick direkt till finalen. Den gillade jag.

Kram Therese

TIDSOPTIMISTEN sa...

Såg inte mellon igår, vi var på födelsedagskalas ;) men min frisör gnällde idag över att Sean Banan gått vidare så så mycket vet jag iaf ;) Vad mumsig kladdkakan såg ut!!!!

Kram Ullis

Hemma på Sjuan sa...

Duktig du är som testar dig fram med bilderna! Jag har anmält mig till en kurs nu i alla fall...
Missade mellon igår men såg lite från Louise låt o den var bra.
Ha en skön ledig måndag imon, kram Suss

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Härliga bilder... Du är riktigt duktig!!
Kladdkakan såg inte alls dum ut, det är en favorit här hemma hos oss :)
Jag ska kolla in boken som du tipsade om, tack :)
Ha en jättefin start på veckan.
Stor kram
Jessica

dianasdrömmar sa...

Fina bilder speciellt den på kladdkakan kram Diana

Villa Frejas bokblogg sa...

Det är jättekul med fotografering och redigering. Tyvärr är jag inte duktig och vill lära mig mer, men tyvärr igen har jag just nu inte tid. Du tar jättefina bilder.
Kram.

Sallys hus sa...

Hej fina Helena!
Nu ligger jag efter i blogguppdateringen igen..
I gårkväll när jag minsann hade sett fram emot dator tid...ja då la internet av.. Så kom jag att tänka på telefonen i morse...haha..du vet den som jag knappt kan svara på. Hade ju varit ett perfekt tillfälle att lära sig läsa bloggar från den i går kväll...haha...jag vet inte ens hur jag kommer ut på nätet från den...
Men du så mycket gott ni smaskat i er...den där grytan lät ju hur god som helst och kladdkakan mmm...
Men du så fint det svarta månbordet är! det är inte så ofta man ser svarta. Super snyggt!
Jag höll tummarna hårt för dig i fredags. Hoppas det gick bra!
Ha en fin dag!
Kram katarina

Anonym sa...

Roligt att du har som mål att lära dig i alla fall. Själv orkar jag bara inte ta itu med att lära mig nya program. För lat helt enkelt, det ska bara funka.
Dina bilder ser så fina ut
Kram
AC

Tina sa...

Jag använder inte RAW, prövar mig fram med lite olika program.
Har varit i Krabi en gång tidigare, då var det hett värre. Både i luften och tempot, hehe!

kramen

CreandoPhoto sa...

Japp, du kommer garanterat att ta tillbaka de orden när du har fingrat lite mer på reglagen i både Camera Raw och PS. Jag lovar :)

Jag gillar det du gör redan ju...

Kramar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...