tisdag 12 februari 2013

Att visa ännu en...


Ja som så många andra av oss,
så tänker jag ställa mig till skaran
som vill
uppmärksamma 
fettisdagen
eller vita tisdagen!

Har inte ätit särskilt många,
 men ett par stycken har det blivit!

Fatet kommer från Fab keramik

Jag är inte så förtjust i mandelmassan som alltid ligger som en klump
under grädden!





 Därför köper jag semlor där mandelmassan är hopblandad med grädden!
Grädden blir lite lagom sötad på det viset,
och man slipper den tunga klumpen av mandelmassa!





Farmors gamla moccakoppar har fått komma fram
dagen till ära!


Gissar att det kommer gå åt en del semlor idag!

Har ni någon favoritsemla?
Äter ni den till kaffet 
eller med varm mjölk?
 
Nu ska jag ladda för kvällsjobb
och innan ska jag städa och laga lite mat!
 
 
 
Ha det gott!
Kram Helena

31 kommentarer:

Unknown sa...

Åh så gott, måste iväg och köpa, trots sjukstuga! Orkar inte baka..
Gillar inte heller när mandelmassan är som en stor klump i mitten bara, uääk. Äter den till kaffet jag, mamma har den i varm mjölk men det blir för geggigt tycker jag.

Ha det så bra på jobbet!
Kram Catta

Home2tiny sa...

Killarna vill mer än gärna ha semlor, men jag står gärna över, har aldrig gilat de där bakverken., tar mig en biskvi istället. Ha det bäst vännen. Kramisar Tina

Fröken D sa...

Gillar inte heller mandelmassa, så här blir det vaniljsemlor dagen till ära!

Ha en bra dag!

Kram
Susanne

Anna sa...

Jag älskar semlor och mandelmassa!
Men min mage fixar inte nån idag, men i morgon kanske.
Fina koppar.
Hoppas du får en bra dag på jobbet.
Kramar Anna

Villa Ell sa...

Gärna med en god kopp kaffe! Har ätit en men nu är det ju sportlov och annat så man kanske ska unna sig en till för det är väldigt gott...

Carola sa...

men jösses vad gott. nu blev jag galet sugen.!
Och ja jag gillar semlor.. älskar mandelmassa! när jag var liten åt jag alltid med varm mjölk.. och jo jag gillar det.
men mestadels blir det som den är tillsammans med en god kopp kaffe. (när jag får dricka kaffe vill säga;)
ha en underbar Tisdag!

KRAM

Hemma på Sjuan sa...

Inga semlor för min del men det ser väldigt gott ut!
Ha en fortsatt fin fettisdag, kram Suss

Sabelhagens Olivlund sa...

Så goda!! Semlor gjordes här på jobbet idag:)).
Ha det gott.
Kram Maria

Johanna / Fru form o fix sa...

Då kan jag tipsa om semlor med antingen äppelmos eller chokladkräm i istället för mandelmassa, väldigt gott!

Nordhem sa...

Så gott med semlor! Hos oss finns favoriten på bageriet i lilla staden vi nu inte längre bor i. Tyvärr blir det inte den idag men jag sitter här o hoppas maken hittar något fantastiskt alternativ..En lätt bulle med mycket stött kardemumma i. Trekantigt lock, pärlsocker o ...grön mandelmassa, så ser vår favorit ut =)
Såg fina exempel från "franske bagaren" på TV i morse men med en fungerande hand fixar jag inte att baka dem själv. Kram på semledagen!

Milla sa...

Blåbärssemla är gott, men annars gillar jag orginalet mest. Tyvärr blir det inga semlor här idag, var nära på att köpa när jag var på affären, men jag har en sjukling hemma och sen är det tårtadags imorrn...

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Ser supergott ut.. och är :) har precis ätit en!
Jag tycker om mandelmassan men inte den stora klumpen, jag brukar bre ut min lite, men att blanda den med grädden är ju en bra idé!
Jag vill gärna ha min semla till en stor kopp svart starkt kaffe :)
Ha en fin dag o kväll på jobbet.
Kram
Jessica

Anonym sa...

Dem där såg goda ut! Jag gillar dock en tydlig smak av mandelmassan ;). Dessvärre tål jag inte mjöl så jag får hoppa dem köpta och baka egna mjöl-fria ;)

Ha det fint!
Kram,kram

Fiona sa...

Ingen semla för mig, gillar inte dom så värst mycket även om dom ser väldigt smarriga ut:)
Kram

House and Garden by Bia sa...

Hi hi...vi har samma tema idag...kanske inte helt oväntat, blir kanske fler som har det också?
Äter semlan "rakt av" som den är!
Ha de gott vännen!

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag tjoffar helst bara i den rakt av, som den är. Utan kaffe till. Det kan jag dricka sen ;)
I år har jag bara ätit en mini-lchf-semla men är grymt sugen på att fuska i dag. Men det blir inte av... Karaktär :)
Kram.

Bara Sara sa...

Ser gott ut men jag avstår!! Lite för mycket socker:-) kram Sara

dianasdrömmar sa...

Bakar helst egna så kan jag själv bestämma vad jag vill ha i dom :) kram Diana

hemma hos lilla mej sa...

Min favvis bland semlor är winersemlor bara så gott .Underbara koppar i läcker färg.Ha en skön kväll.Kramar Rita ♥

Junitjej sa...

Så gott med semlor!! Fettisdagen borde bli flaggdag!

House number 11 sa...

Vi har precis avslutat middagen med var sin semla! Mums vad gott det är!
Kram Jenny

ANNETTE sa...

Det blev minsann semlor på jobbet idag, jag tog en halv. Jag gillar de där små söta semlorna, de är så lagom.

Ha en fin vecka,
Annette

Prinsessorna på Bellevue sa...

Jag gillar ju vaniljsemlor, men gillar idén att blanda mandelmassan med grädden! Kan ju lätt bli lite för mycket annars... Otroligt vackert fat och kopparna var supersöta!

Kram
Petronella

Annes vita rum sa...

Att den där lilla bullen med lite grädde på,kan vara så gott:) Vackra koppar! ha de gott..kramiz

Channal sa...

Jag har ätit alldeles för många! Idag var det den sista!!
KRAM Anna

anettan sa...

Jag tar gärna en kopp te till min semla, och visst är hemmagjord allra godast. Kram Anette

TITTILINA sa...

Underbara koppar. Mmmm, möllenöff!
What I like!
Jag äter mina egna hhemmabakade med mandelmassagoja i. Fast de där med vanilj låter onekligen smarriga.

Kram

Allt och/eller Inget sa...

Det där lät ju gott, att vispa ihop med grädden. Jag är inte så förtjust i mandelmassa heller med detta måste jag testa, tack!!
Fina koppar också!

Kram Linda

Åse sa...

Jag gillar semlor där grädden är blandad med mandelmassa, men än har jag inte ätit någon i år. Kopparna är ju de sötaste söta helt underbara . Kram

CONCEPT by JESSICA sa...

Gott det lät med mandelmassa i grädden, gillar inte heller äta en vanlig.. Tar gärna vaniljkräm i, vi har ett surdegsbageri som gör otroligt goda semlor men igår var dem slut alla 3ggr jag var där så jag tänker minsann äta en idag;)
Ha fina dagen, kram

Lövbacka sa...

Ohhh så gott det ser ut - älskar semlor! Jättegott när mandelmassan är i grädden. Är även förtjust i saffranssemlorna innan jul :) Kram Pernilla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...