onsdag 5 december 2012

Pepparkaksmandlar!

Men hörrni!
Vilket väder!
Har kört fast två gånger idag och inte kunnat komma upp för en backe!
Vi har skottat och skottat flera gånger.
Hörde också att det var mer oväder på väg in!
Hua, nog för jag gillar snö, men kanske inte så här mycket!

Brukar ni göra mycket julgodis?

Jag brukar bara baka saffrans bullar, saffransskorpor 
och göra Rocky Road!

I år tänkte jag prova lite nya recept!

Ikea Livet hemma bjuder på lite smarriga recept!


http://livethemma.ikea.se/inspiration/tareqs-jultips-del-1-pepparkaksmandlar



Pepparkaksmandlar3 dl socker
½ dl vatten
1 liter sötmandel med skal
400 g 70% choklad
1 msk mald kanel
1 msk mald ingefära
1 krm mald kryddnejlika
Så här gör du:
Koka samman socker och vatten till sockret har löst sig. Häll i mandlarna och rör runt dem i sockret ca 30 sekunder. Häll upp mandlarna i en bunke och fortsätt att röra tills sockret har stelnat. Häll ut mandlarna på en plåt och ställ dem i frysen ca 10 minuter. Smält under tiden chokladen i ett vattenbad. Häll de kalla mandlarna i den smälta chokladen och rör runt med en stor sked tills chokladen har stelnat. Rör hela tiden så att mandlarna inte klumpar sig. Blanda samman alla kryddorna och skaka runt de chokladtäckta mandlarna ordentligt med alla kryddorna. Förvara i en lufttät burk.
 
Tycker det här lät både gott och enkelt!
Och det gillar jag!
 
Ta det lugnt och håll er inne om ni kan!
 
Kram Helena
 
 

25 kommentarer:

Lena - gott for sjalen sa...

Det brukar vara väldigt lite julgodis hos oss. Ingen som gillar det jättemycket.

Kram Lena

Titta in hos Thess sa...

Jag älskar att göra julgodis!!!!!
Att få stå där och blanda och smälta och rulla :)))
Sedan vet jag inte om det är så många som äter av det här hemma men resten åker med till jobbet,och där går det alltid åt :))))

Kram Thess

Queen of Kammebornia sa...

Så gott, jag brukar göra något liknande :) Kram!

Ewa`s Galleri sa...

Ja nu räcker det med snö ,Imorgon ska jag försöka ta mig till jobbet ,för första gången sen jag skada benet,har haft tur i oturen som inte behövt ge mig ut de här dagarna
Mandlarna ser smaskiga ut ,Själv äter jag inte socker ,slutade med det för 3.5 år sedan ,så jag håller mig till mandlarna som de är
Men tycker det är roligt att göra o bjuda andra på ,Bakade saffran ihop med dottern igår ,det luktar så gott, men jag är inte sugen själv
Ha en skön kväll

LIVSGLITTER sa...

Haha, ja det är lite lurigt det där med bilar och snö, rätt var de är så står man där med bilen på tvärsan och kommer ingenstans! :)

Älskar julgodis och är en riktig fudge råtta. Kommer bjuda på en fudgefrossa i nya numret av Eloge Magazine som kommer ut om någon dag :)¨

Kramkram!

Anonym sa...

Ja lite väl mycket snö och kyla nu!

Jag brukar baka julgodis, ofta knäck i mikro med olika smaksättningar. I år har jag dock tänkt utesluta socker och kolhydrater så gott det går så julbaket kommer se lite annorlunda ut..

Villa Ell sa...

Det sägs att det ska komma in snöoväder här på västkusten ikväll och ca -20 till helgen!!! Hujedamig då stannar jag inne!

Jag gillar en smaskig chokladkola, lätt att göra och smälter i munnen!!! Och förra jul när jag var höggravid gick det mer än en plåt :-/

Kram
Sandra

Sabelhagens Olivlund sa...

Tack för receptet! Jag brukar göra knäck och fudge.
Inte mer snö nu tack!
Ha det gott.
Kram Maria

Bara Sara sa...

Spännande att hitta recept hos Ikea tanken har inte slagit mig tidigare! Pepparkaksmandlar låter gott också:-) Kram Sara

Channal sa...

Visst gör vi julgodis... gott o mysigt! Knäck är en klassiker!

Ett riktigt snöoväder! Tur jag jobbar nära så jag slipper ta ut bilen.

Fin kväll till dig! KRAM Anna

Postadress Torslanda sa...

Jadu snön kom rejält!!!

Home2tiny sa...

Julgodis är ett måste. Helst enkla o snabba recept. Renen i förra inlägget är grymt fin. Kramisar Tina

MammaElva sa...

Ja, vilket väder vi har! Och mandlarna låter ju sjukt goda! Måste testas :)

House number 11 sa...

Ja, så mycket snö, till och med här nere i Skåne! Det är inte illa!
Och julgodis är så mysigt att göra tillsammans! Jag har en svägerska som är grym på att göra smarrigt julgodis, själv gör vi det lite enklare julgodiset!
Kram Jenny

House and Garden by Bia sa...

Har inte hållit mej inne idag...har varit och ätit lunch på stan med en väninna, men ute var vi inte länge, fniss...det var ju -17!!
Det lät gott med pepparkaksmandlar..mums!
Stor kram Bia

Unknown sa...

Her er det speilblank is på veiene, bilene skliiir overalt - ekkelt!
Håper de er flinke og strø i natt:)

Her bakes det ikke mye til jul, kun noen sorter, og godis kjøper jeg ferdig:)

TIDSOPTIMISTEN sa...

Ja idag fick vi snö så vi teg minsann att det aldrig kan komma i lagom mängder men så är det ju alltid, det blev en jobba hemma dag för mig och inte bara jobb framför datorn utan även tung snöskottning flera ggr ;)
Jag brukar inte göra sådär fasligt mycket julgodis men i år har jag också samlat på mig en del recept så i helgen tänkte jag testa, det mesta är ju med choklad som jag inte är så förtjust i men jag får väl bjuda istället - det är bara kul att greja och pyssla inför julen ;)

Kram och lycka till med ditt julgodis ;)

Sallys hus sa...

Hej hej!
Jag brukar koka knäck...men i ärlighetens namn så är det bara det köpta godiset som går åt.
Däremot tänkte jag försöka hinna baka lite mer kakor i år...bla. saffransbiscotti...
Här är 2 av 4 allergiska mot mandel så vi har aldrig nåt sånt...hasselnötter går inte heller.. det brukar vi köpa för sonens skull..å för att de är fina..;)
Ja du nu är det läskigt att köra på vägarna...jag körde till coop förut.. det gick i 50 på 90-vägen..
Kram Katarina

Enkel stil sa...

Jag har gjort Leilas Rockisar en gång, sååå smarriga. Dom tänkte jag göra i år. Håll tummarna att vi kommer med flyget till Stockholm imorgon. Kramar Anita

Charlie sa ... sa...

Mmm....så gott så gott! jag kan inte sluta äta när jag börjar, vågar knappt röra.

Jag är dåligt på att göra julgodis, men äter gör vi iallafall ;)

KRAM!

dianasdrömmar sa...

Låter goda, här tillverkas det julgodis på löpande band och tar slut lika snabbt...kramar Diana

carina sa...

ser goa ut dina pepparkaksmandlar

Tina sa...

Jag brukar baka som du, resten köper jag. Äter inte så mycket godis men kanske gör jag tryffel också när jag tänker på det...
Gott det ser ut!

kramen

Casa of Mia sa...

Håller med, det är väldigt slirigt ute! Åh så god mandlarna ser ut, måste nog göra dessa, kram

Lilla Majken sa...

Vi gör alltid julgodis men inte förtidigt, för då är risken att det bli uppätet före jul ;-)

Kram Therese

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...