torsdag 15 september 2016

När man inga egna har.

Halloj!

Har ni fruktträd i era trädgårdar?

Jag har bara ett persikoträd och ett nysatt bigarråträd.
Så när dottern hade fått lov att plocka äpplen hos grannen
tog jag några stycken jag också.

Plockade även lite mer äpplen hos mamma och pappa,
så nu kan det ju räcka till att göra något smaskigt.
Brukar ju göra äppelpaj, men det skulle vara kul att göra något annat
för en gångs skull.

Frågan är bara vad?







Visste ni att äpplet är en av de mest hälsosamma frukter vi har?
Äpplen kan förbättra vårt minne och vår hjärnhälsa.
Förhindra Alzheimers och vissa cancer former.
Två äpplen om dagen är också bra för diabetiker och hjärtsjuka.
Även bra mot förstoppning och högt kolesterol.
Röda äpplen sägs vara mer hälsosamma eftersom skalet innehåller 
mer antioxidanter.
Så att man säger att ett äpple om dagen håller doktorn borta,
kanske har lite sanning ändå.


Äter ni mycket äpplen?

Någon som har någon ide på något smaskigt man kan göra av så fina 
äpplen?

Nu är jag ledig i fyra dagar, superskönt.

Kram Helena

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Bodde du nära mig kunde du få plocka äpplen om du ville. I år har vi så mycket, så man hinner inte med. Ikväll hade jag tänkt att plocka lite och köra i råsaftcentrifugen. Men jag kom inte längre än till altanen och blev sittandes. Du kan göra mos, saft, godisremmar, ja det finns massor när man söker.
Kram Mamma C

anettan sa...

Vårt stora och enda äpple känns ju löjligt haha. Kram Anette

Annika sa...

Så goda de ser ut. Och det är ju inte så bara att ha persikoträd. Älskar persikor. Vi har haft äppelträd men de murknade bort. Kram Annika

Razzy sa...

Jag har också massor av äpplen iår, jag gör äppelkakor, gele samt funderar på att musta lite.

Sallys hus sa...

Halloj vännen!
men åå vilka fina...;) Ser ut som köpeäpplen....hehe...
Vi har fått ett lass som det ska bli äppelmos av....
Annars tror jag att 4 årstider lotta gjorde nåt smarrigt bullrecept med rivna äpplen i kanelbullar...
Det tänkte jag testa...;)

Skönt med lite fler dagar ledigt. Jag jobbar i morgon så jag ser fram emot fredagsmys....;)

Kraaaaaaaam

Unknown sa...

Äpplen är fantastiskt. Äter mycket av det.
Kram
Maria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...