fredag 23 december 2016

Längtan eller fruktan?

Hej hej!

Denna högtid är nog den som 
många har flest känslor till.
Då menar jag inte bara goda känslor.
Jag tänker på alla som sitter själva
och inte har någon att fira med.

Jag tänker också på alla barn
som inte får fira med sin ena förälder,
eller de barn som far illa, som kanske 
inte har råd att fira eller de som lever 
i otrygga hem.
Ett otryggt hem kan ju vara hem där det dricks
mycket alkohol under julhelgen.
Där barnen fruktar att deras föräldrar kommer bli sådär
fulla som de alltid blir när det är jul.
Det borde inte få vara så, julen är barnens högtid, det är 
då de skall må gott och känna sig glada och trygga.

Jag är uppvuxen i ett hem där det aldrig förekom alkohol
under julen, den hörde aldrig dit, helt opassande.

Numer kan jag sträcka mig att ta lite glögg och kanske 
ett glas vin när julfirandet är över och vi sitter
och summerar hur kvällen varit.




Hörde på nyheterna att polisen sparat ihop nallar som de har med sig i polisbilarna under 
julen.
För de vet att de kommer få hämta fulla föräldrar och för att ge någon sorts trygghet
ger de barnen en liten nalle för att visa att det inte är polisen som är dum.

Jag vet att många dricker under julen, med mitt inlägg vill jag inte klanka
på någon, bara få alla att tänka efter, att det är ändå
barnen vi skall tänka mest på.
Drick med måtta.



Hoppas alla får en fröjdefull jul.

Kram Helena



8 kommentarer:

Mamma C sa...

Helt rätt det du skriver, det är mycket ondska och elände som händer denna helg.
Kram Mamma C

Channal sa...

Jag önskar Dig en riktigt, riktigt God jul!

KRAM Anna

Hemma på Sjuan sa...

Visst är det så att julen inte är en mysig familjehelg för alla och ofta är det alkoholen som är problemet...
Så fint ni fått det i ert uterum! Önskar dig en riktigt God Jul och hoppas du får en skön ledighet mellan jobben, kram Suss

Ekenäsliv sa...

Så sant Helena <3
Julen handlar om gemenskap och glädje, inte fylla och konsumtion...
Känns som det tappas bort idag.
Barnen, julen är ju verkligen till för dem.
Tyra önskar sig saker som att åka till ishallen, och det känns fint.
Imorgon är jag mest tacksam för att jag har en så fin familj <3
En riktigt God Jul önskar jag dig och Er Helena!
Kram Anna

Lena - gott för själen sa...

En fint och viktigt inlägg! Så många som far illa! Bra att väcka tankar.

Önskar dig och familjen en fin jul!

Kram Lena

anettan sa...

Jätte fint skrivit och något att tänka på. Jag önskar dig och dina fina en fin jul. Kram Anette

anettan sa...

Jätte fint skrivit och något att tänka på. Jag önskar dig och dina fina en fin jul. Kram Anette

Stella sa...

A Merry Christmas to you and your family !!

Hugs,
Stella

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...