onsdag 18 februari 2015

Objudna gäster, nej tack!

Hej på er!

Brukar ni oroa er för objudna gäster
när ni lämnar ert hem?

Jag har alltid varit orolig när jag åker bort.
Dels om jag stängt av allt som måste stängas av,
om jag verkligen låste dörren och om det skulle bli inbrott.





För länge sedan då var jag ännu värre. 
Packade ner allt av värde  och körde till svärmor
när vi åkte bort. Det var nästan uteslutande 
fotoalbum, filmer på barnen och lite smycken mm.




Jag har timrar i nästan alla fönster och 
jag ber alltid grannen ta in posten och sköta sophämtningen.

Men jag har varit orolig ändå och för några år sedan när det var inbrott i flera villor
runt omkring oss på en och samma dag, då ville jag att jag inte lämna huset 
för en endaste minut.

Det lustiga i kråksången att samma dag som inbrotten skedde så 
kom ett larmbolag och frågade om vi ville ha larm.


Det jag tycker är mest olustigt är att någon skulle varit inne och rotat i ens saker,
om de sedan tagit tv, ipad är ju inte hela världen, men i datorn har man ju numera en massa bilder
och sedan alla gamla filmer, fotoalbum mm.
Man kan ju undra vem som skulle vilja ha mina minnen,
men man har ju hört att de förstör så mycket när de letar efter det de vill ha.


Idag har vi hemlarm med kamerainspelning och även brandlarm kopplat 
till larmföretaget och det känns faktiskt lite bättre.
många som har larm använder det sällan, men det gör vi.

Det har våra grannar fått erfara när vi glömt tala om för dem att huset är larmat
och de kommit in hos oss har det börjat skrika i hela huset + att de blivit filmade.

Inte så roligt för dem, men det har löst sig, de har iallafall sluppit blivit tagna av herr
polis, hi hi.

Är ni oroliga för inbrott eller brand när ni är borta?

Har ni larm hemma?


Idag har vi lillprinsen här hemma och han har börjat ta
några steg alldeles själv, till våra applåder såklart.


Kram på er
Helena

6 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Jag är inte så orolig, men maken är. Vi har haft inbrott två gånger. Inte roligt att komma hem och finna allt i en röra Inte roligt att vakna på morgonen och märka att man haft besök på natten heller. Usch! Bara i garaget denna gång men ändå.. Kram Pia

No34 sa...

Ja, fy så obehagligt.... Vårt hus har haft inbrott 2 gånger under förra ägarens tid. Men vi har röjt bort stora träd och buskar runt huset, så nu är det ganska öppet. Där emot fick jag känslan av "intrång" när vi haft visning av tidigare hus inför försäljning.
Känns som om folk "snokat" bland våra saker....
Åh, vad kul och spännande med små, små steg. En ny värld öppnar sig nu!!!
Kram Kate

Sabelhagens Olivlund sa...

Jag är supernojjig, speciellt att det ska komma in någon på natten. Hemska tanke! Vi har larm och vakthund, men det hjälper liksom inte.
Kram Maria

Villa Ell sa...

Vi har larm!! Det känns som en trygghet i alla fall på natten när man är ensam barnen...
Åker vi iväg så ber vi grannen ha lite koll

Kram Sandra

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

Ja det är alltid obehagligt när man får påhälsning. Själv hade jag påhälsning för många år sen mitt på dagen när jag bara var borta på ett litet ärende runt två timmar ...och de hade hunnit leta igenom varenda milimeter av lägenheten och tog med sig en hel del.tog ett tag innan det där obehaget släppte./ Kram Pernilla

Sofi sa...

Hej Helena!

Jag förstår precis hur du känner. Jag är också lite orolig men framförallt för att jag är själv ibland eftersom G reser en del i jobbet.
Vi skaffade larm med kameraövervakning och tillhörande brandlarm som går direkt till vaktbolaget/räddningstjänsten direkt när vi flyttade in. Det känns som en liten trygghet i alla fall.

Kram Sofi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...