tisdag 7 februari 2017

Varför just en Tisdag?

Hej hej!

Äter ni semlor på Tisdagar?
Varför då isåfall.

Vi åt alltid semlor på Tisdagar under min uppväxt.
Förmodligen för att det kallas fettisdag.....

Nuförtiden spelar det ingen roll när jag intar en semla.

Det viktigaste för mig är att mandelmassan och grädden är 
ihopmixad, äter aldrig vanliga semlor nuförtiden.

Igår hade stora N (på min önskan)
med sig semlor till eftermiddags kaffet,
första semlan i år, för min del.

Rackarns så god den var.






Jag intar alltid semla med en kaffeslurk.
Förr åt jag den alltid på djup tallrik med
varm mjölk till.


Äter ni semlor?
I så fall har ni någon favorit och hur 
intar ni den?

Ikväll firar vi Mr J som fyller
år idag. Han blev lite firad i Söndags, men lite grann
även i kväll.


Ha det så bra.
Kram Helena


8 kommentarer:

No34 sa...

Semla med massor av mandelmassa i mitten och lite mindre grädde, och den borde ingå i kostcirkeln - en om dagen!!!
Men den hönan..... som sötaste socker😍 Hua för borttagning av halsmandlar... Har alla våra barn gjort i tidiga år...
Och global bestickset, klong,... ja, allt från cervera skulle jag kunna tänka mig! Har flertalet knivar från global och jag älskar dom!!
Ha en finfin kväll, kram Kate

Unknown sa...

ÄLSKAR SEMLOR!!!!!!!
Jag äter dem som du med kaffe. Vilken dag som helst utom på semledagen då äter jag den då och det är alltid en tisdag.
Vi åt på tisdagar i mitt hem och det var nog så då att det var fettisdagen som var rådande. Men nu är det fritt fram när helst man känner för en goding.
Kram
Maria

Home2tiny sa...

Här kommer STORA grattiskramen från Mr C och pööössen från mig till Mr J.... Och jag är inte speciellt förtjust i semlor, har aldrig varit det, kanske för att jag tycker det är för mycket bulle och för lite av grädde och mandelmassa, he, he..... Ha nu en mysig kväll och jag vet ju att födelsedagsmannen blir ordentligt firad... Kramisar Tina

Mamma C sa...

Gillar semlor och jag har nog ätit ett par stycken redan. Gillar även att dränka den med varm mjölk. Men oftast blir det till kaffet.
Kram Mamma C

Channal sa...

När jag var liten kom semlorna på fettisdagen. I år är det den 28 februari. Nu kan man köpa semlor redan efter jul och varje dag. Semlor fanns bara att köpa på tisdagar. Då fick man semlan till varm mjölk och som mellanmål. Då var det fest efter skolan. Annars fick jag varm nyponsoppa med små biskvier eller O'boy med limpmacka =) Nyttigt!! Nostalgi! Tror jag ska göra ett inlägg om detta. Idag äter jag semlor (har redan ätit flera stycken fast mitt nyårslöfte var inget socker) som fikabröd. SÅ GOTT! Finns alla möjliga sorter. En favorit är wienersemla eller vaniljsemla. Men originalet är bäst!

KRAM Anna

FJÄDERNEJLIKAN sa...

Jag bara älskar semlor, i alla varianter, och äta dem både direkt, i djup tallrik m mjölk......bara det är en semla...haha. :-) kramizz Laila

Sallys hus sa...

Ååå grattis till Mr J Hälsa med en kram..;)
Nope jag gillar inte semlor...aaaavskyr mandelmassa..;)
Möjligen kan jag äta en vanilj eller blåbärssemla...
Men en bulle med grädde på....näää inte om jag får välja..;)
Kram Katarina

jannice lindell sa...

Vad gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...