torsdag 9 februari 2017

Månadspeng eller inte?

Hej hej!

Nu måste jag fråga hur ni tänker kring
månadspeng?

Vår dotter är 14 år och hon skall ha ca 
400 i månadspeng varje månad.
Till saken hör att det blir aldrig någon månadspeng
för hon lånar alltid av den innan hon hinner få den
så den hinner liksom ta slut innan hon ens hinner få den.
Dumt jag vet, men oftast beställer hon 
saker på nätet och räkningar kan hon ju inte betala själv utan då blir det ju 
att jag drar av från månadspengen.







Jag skulle önska att hon hade sin månadspeng så hon verkligen lär sig vad saker och ting 
kostar. Som det är nu, är hon ju rätt nöjd ändå.

 Hon ser inga pengar, men får saker ändå.
När skall man ge hela barnbidraget och vad skall det räcka till?



Hur tänker ni?


Kram Helena


7 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Hej! jag har ju tre barn som är stora nu. Vi har aldrig haft månadspeng här hos oss. Hur det har blivit med det är lite underligt. En är sparsam som tusan, en slösar upp varenda krona och den tredje är helt ovetandes om pengars värde känns det som. Vi har sponsrat med det nödvändigaste och då är vi inte en familj med superbra ekonomi. kanske dumt att inte få lära sig hushålla och planera men gjort är gjort. Svårt att råda. Kraaaam pia

Anonym sa...

Vi har egentligen haft månadspeng till våra men det var sällan vi kom ihåg att betala ut den... Däremot skaffade sig båda barnen, helt på eget initiativ, egna jobb då de var tretton år (som instruktörer i sin idrottsförening) och jobbade då två kvällar varje vecka under terminerna, under loven blev det ännu lite mera. Detta gjorde dom för att det var kul att jobba i föreningen men det innebar ju även att de hade pengar till det dom ville unna sig och samtidigt fick dom tidigt en känsla för pengars värde och att lära sig prioritera. Nu är de 20 och 23 år, studerar vid universitet och har väldigt bra koll på sin ekonomi. Trots att de nu lever på studielån så har de ändå råd att unna sig roligheter och båda reser även på en hel del utlandsresor. Detta mycket tack vare att de tidigt lärt sig att planera sin ekonomi!

Maria - Wikers Liv sa...

Det där är såååå svårt! Våra barn har fått hela månadspengen från gymnasiet, tror jag? Och då ska det räcka till "allt" (inte mat och hygien...) men den yngsta är helt klart mest bortskämd och den mellersta har blivit en riktig sparsam tjej, de två äldsta lite mer slarviga...
Fast, jag skämmer nog bort dem på sätt och vis fortfarande. Köper något då och då...
Kram/maria

Sabelhagens Olivlund sa...

Det är så svårt med månadspeng tycker jag. William är 15år, och han har väl egentligen ingen månadspeng. Han får pengar då och då, för han är rätt ekonomisk och då fungerar det. Men visst köper jag en hel del till honom på nätet som han inte betalar själv. Men jag tänker att han ska få hela studiebidraget när han börjar på gymnasiet till hösten. Exakt vad det ska räcka till är inte lätt, för om han vill ha en dyrare jacka, så måste man ju nästan hjälpa till annars har han ju inte råd med det.
Lycka till
Ha det gott
Kram Maria

No34 sa...

Alltid ett dilemma.. Vår yngsta som är i Er dotters ålder, 14 år, har månadspeng. Hon är väldigt ekonomisk, jämfört med "Slösa" som flyttat hemifrån nu.. Hon får 800 kr av barnbidraget, MEN då får hon ansvara för att ladda på sin mobil, som är betald, så "bara" kontantkortet som ska fyllas på.. Tänker att känslan av att betala sina "räkningar" på/för sin "lön" ska börja präntas in redan nu... Köper hon annat för pengarna, så blir hon "utan" surf och samtalspott på mobilen!!
Hon gör även mindre inköp på kläder, men större utgifter som vinterjacka eller skor hjälper vi till när det är dags..
Som nu till Alla Hjärtans dag tänkte vi överraska med ett par nya efterlängtade sneakers hon kikat på...
Men viktigt tycker vi att veta vad man köpa och ta ansvar för sin inkomst..!
Kram från Kate

Ljuva Magnolia sa...

Hmm, jag är ju inte där än med mina små så kan inte berätta hur vi gör..
Jag fick nog hela studiebidraget när jag började gymnasiet om jag minns rätt. När jag började få peng var det veckopeng, sen i högstadiet fick jag en liten månadspeng som skulle räcka till nöjen och kanske vissa mindre klädinköp. Annars köpte vi en omgång kläder på våren och en på hösten, nästan aldrig fick jag något däremellan.
Mina föräldrar var noga med att vi skulle lära oss att om man ville ha nåt extra fick man jobba för det. Därför började jag jobba tidigt. Började som gymnastikledare för en 6-årsgrupp redan när jag var 11, som gav en liten extra slant varje termin. Sen började jag sommarjobba när jag var 13 i kiosken och fick timlön, och har väl jobbat rätt så mycket sedan dess, på helger och om somrarna.
Vad jag förstår är det mycket svårare för yngre att få jobb idag än det var under min tonårstid, det är ju synd för det är ju både nyttigt och roligt att få extraknäcka i den åldern.

Att din dotter bränner pengarna på förhand är kanske inte det bästa om man ska lära sig hantera pengar, så kanske är bra om man försöker vända den trenden? Vad vet jag, hon kanske löser ekonomin galant när hon blir vuxen ändå. Mina päron har iallafall präntat in att om man inte har råd så kan man inte köpa. Vilket menas med ajabaja för kredit eller lån på saker. -Har man inte råd att spara har man inte råd att betal av, som de sa. Vilket har suttit i som vuxen. Ja förutom huslånet då, det har vi inte cashat haha.

Kram från en kraxande & febrig Catta

Anonym sa...

Hej
Svårt det där med månadspeng. Våra barn (tjej 17, kille 14) får månadspeng, den äldsta får studiebidraget fördelat på 12 månader (studiebidraget är ju annars bara 9 mån). Sonen får 450 kr.

Vi betalar alla kläder de har behov av, dvs x antal par byxor, tröjor, jacka, träningskläder, skor osv. Om de vill ha kläder utöver detta, så får de betala själv. För månadspengen ska de även köpa allt de vill unna sig; fika, mat på stan, godis, bio. Vi resonerar att när vi serverar middag hemma och om de ändå väljer att äta ute så får de betala själv. Jag tycker detta fungerar bra.

Dottern har bara haft sitt studiebidrag sedan oktober. Tidigare hade hon 500 kr men det räckte inte alls sedann hon började på gymnasiet. Dottern har även skaffat jobb både på Mc Donalds och som barnvakt. Jag tycker hon är väldigt ekonomisk och unnar sig på ett bra sätt. Sonen lägger mest pengar på att köpa godis eller att fika m sina vänner. Jag tycker oxå att han blivit ekonomisk.

Vi har nog varit ganska tuffa och inte godkänt förskott på månadspengen om det inte varit något alldeles speciellt. Tanken med månadspengen hos oss har varit just att de ska lära sig att hushålla med sina resurser. Våra barn har aldrig beställt något på nätet utan vårt medgivande, så det problemet finns inte hemma hos oss.

Lycka till framöver!
/SJ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...