onsdag 17 augusti 2016

Arbetskläder eller inte?

Hej hej!

Använder ni arbetskläder i ert arbete?
I mitt jobb har vi inte våra egna kläder.

En självklarhet kan tyckas när man jobbar 
i de gamlas hemmiljö och utför vårdarbete.
Detta är dock alldeles nytt, tror vi endast haft arbetskläder 
ca 1 1/2 år.
Först när arbetskläderna kom, tyckte vi det var superjobbigt att
behöva ta på sig dessa kläder.

Men nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att gå med mina egna kläder.
tänk vad äckligt att komma hem med kläder man jobbat i hela dagen.
Socialstyrelsens införde vid nyår en föreskrift att alla inom hemtjänsten
 ska bära arbetskläder
Det tycker jag är bra.

Det som jag däremot är missnöjd med är främst kvaliteten 
på både tröja och byxa.
När det är varmt så svettas man ihjäl och när det är kallt, fryser man halvt ihjäl.
Inte direkt någon tanke bakom att det skall vara plagg som är funktionsdugliga i alla väderlekar.

Det andra är att vi syns utåt i hela vår kommun, för hemtjänst och sjuksköterskor
har samma kläder så det blir rätt många människor
som springer omkring i blåa eller röda pikéer med svarta arbetsbyxor i vår stad.
En annan sak är att vi får inga jackor och skor,
så vi går med våra egna jackor inne hos brukare som
röker så kläderna blir totalt inrökta och skor som man har på 
sig när man åker hem.
Men just ytterkläder är de inte skyldiga att stå för, lite märkligt kan tyckas



I höst/vinter skall iallafall jag satsa på lite bättre arbetskläder
som jag kan ha enbart på jobbet.



Bilderna är lånade från
http://www.engelbert-strauss.se

Engelbert strauss är en sida som har mycket funktionsdugliga kläder och skor.
Det är verkligen något jag behöver,
 som tar mig fram både gåendes och cyklandes
och ibland i snöstorm.

Hur skulle ni tänka, tycker ni att arbetsgivaren skall stå för ytterkläder
eller räcker det med tröja och byxa, när man har jobbet delvis utomhus?


Kram Helena



Sponsrat inlägg

5 kommentarer:

Mamma C sa...

Nix jag har mina egna kläder på mitt jobb. Jag sitter på kontor och där behövs inte någon särskild klädkod och det tycker jag är bra.
Kram mamma c

Villa Ryttarängen sa...

Vi har ytterkläder via jobbet men inte inne. Du kan ju gissa vad vi får på våra kläder. Ha Ha! Snor, matrester, färg och lite kiss ibland. Inte sååå kul alla gånger, Kraaaam Pia

Unknown sa...

Då jag arbetar på kontor har jag alltid egna kläder. Är man ute mycket i arbetet ska väl ytterkläder ingå.
Kram
Maria

anettan sa...

Jag använder arbetskläder. Dock är det inget jag måste och jag betalar kläderna själv men jag tycker det är ganska skönt att slippa vara rädd om kläderna och att slippa vad jag ska hoppa i när jag vaknar på morgonen. Kram Anette

Hörnhust nr11 sa...

Jag har mestadels arbetat på kontor och inte haft arbetskläder. Kan tycka att det borde vara någon slags ersättning eller så för privata arbetskläder även om de inte blir som när man arbetar inom vården. Slitaget är stort även för de som arbetar på kontor anser jag. Pärmar i knät sliter på byxorna, bläck på blusen och ärmarna på tröjan blir utslitna mot skrivbordet och musplattan. Inte att tala om när man ska byta bläck i skrivaren, hua svärta över allt.
Kram kram Annika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...