onsdag 7 mars 2012

Reseberättelse från Dubai

Nu kommer den utlovade reseberättelsen från vår resa till Dubai!

Vi kom till Dubai mitt i natten efter sex timmars flygresa med Norweigan, som flyger direkt! Vi passade på att köpa med lite vin och öl i taxfree´n eftersom man inte kan köpa alkohol hur som helst i Dubai (det finns enbart ett systembolag utanför staden).

Vi bodde på ett enkelt men ändå fyrstjärningt hotell, med pool på taket, i stadsdelen Barsha. Därifrån hade vi nära till världens näst största köpcentrum Mall of the Emirates (där de har en stor skidbacke inomhus). I Dubai åker man taxi, som inte kostar så mycket, när vi åkte till den allmänna stranden Jumeirah Beach residence, som tog ca 20 min kostade det kring 40 kr.

Vi solade och badade på dagarna och sprang runt i de olika Mallen (köpcentrum) på eftermiddagarna.
Världens största varuhus The Dubai Mall, var enormt, tio vån parkering, Det fanns ett jätteakvarium med hajar och rockor och en stor ishockey rink med läktare runt. Det fanns små taxibilar man kunde ta sig runt med om man inte orkade gå!

Utanför The Dubai Mall ligger Dubai fountain som har ett jättefint vattenspel på kvällarna och det 828 meter höga Buj Khalifa står alldeles bredvid!

Vi var där nu slutet av februari och det är deras vinter. Dagarna var som varma sommardagar i Sverige men kvällarna var kalla så då var det varm kofta och byxor som gällde!

Vi var ute vid Atlantis, som ligger längst ut på palmen, där en hotellnatt kostar runt femton tusen kronor! Vi var på deras vattenland Aquaventure, där man åker runt i olika banor med gummiringar och man kan få simma med delfiner!

En annan dag var vi på ökensafari. Där åker man stadsjeep i sanddynerna och det kan jag säga, var det värsta jag gjort i hela mitt liv!!! Trodde inte att det skulle vara så otäckt som det var, men fy sjutton! De bara åkte rakt upp på sandtopparna för att sedan åka rakt ner på sidan i full fart! Dom blev tvungna att släppa av mig till slut!
Senare åkte vi till ett annat ställe i öknen där det var kamelridning, man fick prova vattenpipa och vi blev bjudna på en arabisk barbecue till uppträdandet av en magdansshow! Mycket prisvärt!

Något man måste besöka i Dubai är Gold souken, den gamla delen av Dubai, där det finns massor av små guldaffärer, för guld är något man kan handla billigt! Har en vän som köpte sin vigselring där!

Prismässigt kan jag inte säga att det är billigt, men kanske något billigare än Sverige! Man kan gå in på ngn bokhandel och köpa Entertainerböcker, där det finns massor av "Gå två betala för en". Vi hade vänner som bor i Dubai, vi fick några sådana av dem, så vi sparade lite pengar på det!

Något man ska tänka på är att aldrig åka till Dubai på sommaren, då är det ca 50 grader ute! Utan bästa tid är vår och höst. Ett hett tips är också att inte missa (vilket jag gjorde) Victorias secret, som ligger i Mirdiff City Center!

Får fortsätta senare, nu hamnade jag i ett akutläge!

Kram Helena

Men som sagt vi tänker åka tillbaka till Dubai, för vi har inte sett en bråkdel än!