tisdag 20 december 2011

Lakritskolor

Godmorgon världen! Har precis vaknat efter nattjobb och känner mig som vanligt alldeles mosig och trög!

Igår hann jag iallafall göra lakritskolor, receptet hittade jag hos nygifta Vickan på Matplatsen! Lagar jättemycket mat efter hennes recept från hennes trevliga blogg.
Mina kolor blev goda men som vanligt inte alls lika fina som hennes.





Här kommer receptet direkt kopierat från Matplatsen

Ca 40 stycken (det stod 60 i receptet men då får man göra bra små kolor..)
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
0.75 dl turkisk peppar, (hårda lakritskarameller)
2 tsk smör
200 g mörk choklad
Blanda grädde, socker, sirap, kakao och turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka ganska kraftigt utan lock och tills termometern visar ca 120 grader eller tills smeten klarar “kulprovet”. Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då.
Rör ner smöret och häll smeten i en bakpappersklädd form, ca 20 x 20 cm. Ställ kolan kallt att stelna. Smält under tiden chokladen (i micro eller vattenbad) och låt den svalna (är den för varm när man doppar kolan i så kan kolan smälta något). Skär eller klipp kolan i bitar.
Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett galler eller på ett bakplåtspapper. Strö lite havssalt på toppen innan chokladen har stelnat.

Nu är det tänkt att jag ska börja göra köttbullar. Funderar på om jag ska steka dom i stekpanna eller lägga köttbullarna i en form i ugnen. Tyvärr blev dom inget bra sist jag testade det, så det lutar åt att göra på det traditionella sättet.
Ha det
Kram Helena

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...