fredag 13 november 2015

Kyrkligt surdegsbröd SM vinnare.

Hejsvejs!

Nu är det äntligen Fredagsmys igen.
Här har vi frossat i havets läckerheter,
typ samma som för ett par veckor sedan. Varför förändra ett 
vinnande recept liksom?? 
Här är det receptet.
 
Skillnaden från förra veckan är att idag har 
jag besökt vårt nyöppnande surdegsbageri,
som nyligen öppnat i en av vår stads gamla kyrkor som var till salu 
för ett tag sedan.
 
Där produceras nu ekologiskt och närproducerat surdegsbröd.
Hade en lucka i schemat så jag slank in när de hade öppet
och inhandlade lite färskt surdegsbröd.
LOKALeko heter företaget.
 
Fick då veta att de vunnit SM med det brödet jag köpte, som heter Algot
och att de även vunnit brons i samma tävling med ett av deras andra bröd vid namn Närkeråg
om jag inte missminner mig.







Fantastiskt gott! Alldeles saftigt inuti och en lagom hård skoprpa
utanpå.
Passade utmärkt till vår skaldjursgryta.
 
Jag lovar att jag kommer handla mer hos dem, för när det kommer
så duktiga entreprenörer till vår lilla stad så måste de gynnas
eller hur!?
 
 Gillar ni surdegsbröd?


Nu blir det lite extra Fredagsmys, eftersom 
maken åker bort med J20 elit
på bortamatcher i helgen.



Kram Helena
 




4 kommentarer:

Ekenäsliv sa...

Ääääääälskar surdegsbröd!!!! Å fisksoppa/skaldjursgryta, gaaaalet gott!
Kram Anna

anettan sa...

Mmmm så underbart gott. Kram Anette

No34 sa...

Jag föredrar allt det som serverades hemma hos Er, både skaldjursgryta & surdegsbröd! Tänkte försöka mig på att göra surdeg själv... om jag kan. För hembakt är ju bra gott, fast jag inte är någon mack-ätare själv. Häftigt med ett bageri i kyrkan ;)
Kram Kate

Finaste mattan sa...

Åååååh, så gott! Glöm nu inte våra underbara tävlingar... : )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...